از اینترنت نسل پنجم (5G) چه میدانید؟!

از اینترنت نسل پنجم (5G) چه میدانید؟!

از اینترنت نسل پنجم (5G) چه میدانید؟!

سرعت در اینترنت یکی از موضوعات مهم در سراسر دنیا است . اکثر بیزینس ها و زندگی انسان ها از طریق اینترنت و یا به همراه آن در حال چرخش و پیشرفت است . از گذشته تا کنون نسل تکنولوژی تلفن های همراه پیشرفت فوق العاده ای داشته است . به طوری که هر 10 الی 11 سال یک نسل جدید به اینترنت همراه افزوده می شود .
در دنیای تکنولوژی، ما همواره در آستانه‌ی تحولی بزرگ قرار داریم و مرتبا خبرهای مربوط به پیشرفت‌های شگفت‌انگیز این حوزه در رسانه‌ها منتشر می‌شود. در حال حاضر، یکی از فناوری‌هایی که هنوز برای کاربران ارائه نشده اما از پتانسیل‌های زیادی بهره می‌برد، اینترنت 5G  است. این فناوری می‌تواند بخش‌های مختلف تکنولوژی‌های فعلی را دستخوش تغییر کند و دنیای اطراف ما را تا حد زیادی تغییر دهد. اینترنت5G   در مقایسه با فناوری 4G نه‌تنها سریع‌تر و باثبات‌تر است، بلکه از ظرفیت و انعطاف بیشتری بهره می‌برد. به همین خاطر این تکنولوژی نه‌تنها از پس استریمینگ فزاینده کاربران برمی‌آید، بلکه می‌تواند اینترنت اشیاء را دچار تغییر و تحولات گسترده‌ای کند.
اینترنت 5G دقیقا چیست؟
نسل پنجم شبکه تلفن همراه، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود. این نسل جدید، سرعت دانلود و آپلود بیشتر و ارتباطات باثبات‌تری را به ارمغان می‌آورد. به‌صورت خلاصه می‌توان گفت که در اینترنت ۵G، در مقایسه با نسل چهارم، در هر ناحیه گجت‌های بیشتری می‌توانند به اینترنت موبایل وصل شوند و از سرعت بالاتری بهره ببرند.
اینترنت 5G یا همان اینترنت نسل پنجم از سرعت بسیار بالایی نسبت به نسل قبل برخوردار خواهد بود زیرا از تعداد بیشتری عرض باند برای تبادل اطلاعات استفاده می کند ، پیش بینی شده است سرعت اینترنت نسل پنجم 60 برابر بیشتر از سرعت اینترنت نسل قبل یا همان 4Gاست به طوری که یکی از شعار هایی که اینترنت نسل پنجم دارد عدم تاخیر است .اینترنت نسل پنجم زیرساخت اینترنت اشیا به حساب می آید . (Internet Of Things) اینترنت اشیا برای ساخت خانه ها و شهرهای هوشمند استفاده می شود .
یکی از گزینه هایی که در خصوص اینترنت همراه نسل پنجم قابل توجه است داشتن گوشی هایی است که بتواند اینترنت 5G را ساپورت کند ، به همین دلیل شرکت های بزرگ در حال آماده سازی خود برای ورود به نسل پنجم اینترنت هستند ، اولین شرکت که یک گوشی با قابلیت5G  را وارد بازار کرد ZTE بود اما این کار به جز قرار گرفتن در صدر خبر ها فایده دیگری نداشت زیرا هنوز تکنولوژی اینترنت نسل پنج به طور کامل ارائه نشده است .
با فرض همان الگوی 10 ساله برای تغییر نسل شبکه های تلفن همراه می توانیم گوشی های تجاری (قابل استفاده برای عموم و قابل خرید) نسل پنجم را در اوایل سال 2020 ببینیمLTE حدود سال 2011 شروع به کار کرد بنابراین طبق الگو باید انتظار این نسل را تا سال 2021 کشید. البته احتمالا ما زودتر برخی از ویژگی های این نسل را خواهیم دید اگر ارائه دهندگان شبکه و دیگر دست اندرکاران این حوزه بتوانند پیش بینی درستی داشته باشند و برای آن کار کنند.
نسل پنجم اینترنت هنوز ایده ای درخشان در دوردست است پس گول شرکت ها و تبلیغات تست سرعت را نخورید. یک شبکه 5G دارای مشخصه هایی فراتر از آنهایی است که برای 4G طراحی شده است، ما در این لحظه به سادگی نمی دانیم که قرار است با چه چیزی روبرو شویم.گمانه زنی ها از سرعت های بالا و در حد چند گیگابایت خبر می دهند اما نمی دانیم به طور دقیق وضعیت چگونه خواهد شد.
شرکت‌هایی مانندCompanies، Verizon, AT&T, Intel, Qualcomm آزمایش هایی را برای نسل پنجم انجام داده اند و این آزمایش های اولیه است که احتمالا شکل استاندارد بین المللی این نسل را شکل خواهد داد. یکی از ویژگی های رایج برای 5G استفاده از موج انتقال mm Wave یا میلیمتر موج است که می تواند کلید سرعت بالای اینترنت نسل پنج باشد که وعده اش داده شده است.
کارهایی که این فناوری نوین امکان‌پذیر می‌کند
یکی از کارشناسان حوزه فناوری در این رابطه می‌گوید: «هر کاری که حالا با گوشی‌ها و گجت‌های خود انجام می‌دهیم، به لطف اینترنت ۵G می‌توانیم آن‌ها را سریع‌تر و بهتر انجام دهیم.» او در ادامه می‌گوید: «به‌عنوان مثال می‌توانیم به بهره‌گیری گسترده از عینک‌های هوشمند مبتنی بر واقعیت افزوده، گجت‌های مربوط به واقعیت مجازی، ویدیوهایی با کیفیت بسیار بالاتر و اینترنت اشیاء که می‌تواند شهرها را هوشمندتر کند، اشاره کنیم. نکته‌ی هیجان‌انگیز در مورد این تکنولوژی، امکان‌پذیر شدن قابلیت‌هایی است که هنوز به فکر ما هم خطور نکرده است.
حضور انبوهی از پهپادها را تصور کنید که برای مأموریت‌های نجات به کار گرفته می‌شوند، یا انبوهی از اتومبیل‌های خودران که برای ارتباط با یکدیگر و بررسی لحظه‌به‌لحظه ترافیک و وضعیت خیابان‌ها به اینترنت بسیار پرسرعتی نیاز خواهند داشت؛ اینترنت 5G در عملیاتی شدن این ایده‌ها تأثیر بسزایی خواهد داشت.
اگر بخواهیم به کاربردهای معمولی‌تر بپردازیم، می‌توانیم به گیمرهای موبایلی اشاره کنیم که با استفاده از این فناوری، خیلی راحت‌تر می‌توانند از بازی‌های گرافیک بالای آنلاین بهره ببرند. استریم ویدیو در موبایل‌ها به کار راحت‌تری بدل می‌شود و کاربران بدون هیچ مشکل و دردسری می‌توانند ویدیوهای ۴K یا حتی با کیفیت بالاتر را به‌صورت آنلاین مشاهده کنند. در هر صورت می‌توان گفت که نسل پنجم شبکه تلفن همراه در انواع و اقسام زمینه‌ها، کاربردهای متنوعی خواهد داشت.
روزبه‌روز به آمار کاربران گجت‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند، گوشی‌ها و تبلت‌ها افزوده می‌شود و به همین خاطر حجم استفاده از اینترنت موبایل به‌صورت فزاینده‌ای رو به افزایش است که بخش زیادی از آن به استریم ویدیو و موسیقی برمی‌گردد. شبکه‌های ارتباطی فعلی در حال اشباع شدن هستند و مثلا وقتی هزاران نفر در یک مکان محدود می‌خواهند از اینترنت موبایل بهره ببرند، شبکه مذکور به مشکل برمی‌خورد. فناوری 5G به‌راحتی می‌تواند به‌صورت همزمان به هزاران گجت موجود در یک منطقه‌ی محدود سرویس دهد که این مزیت در موارد مختلف تا حد زیادی مثمر ثمر خواهد بود.
بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری اعتقاد دارند که فناوری 5G می‌تواند جهان اطراف ما را دستخوش تغییر کند. پژوهشگران دانشگاه MIT مدتی پیش گزارشی منتشر کردند که در بخشی از آن آمده ارائه فناوری 5G می‌تواند سود صنایع مختلف را حدود ۱۲.۳ تریلیون دلار افزایش دهد.
این فناوری پتانسیل بسیار زیادی دارد و در سال‌های آینده می‌توانیم انتظار عملی شدن تکنولوژی‌های شگفت‌انگیزی را داشته باشیم.

نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.